Jubileum för Husqvarna Motorcyklar

Under pingsthelgen 2003 firades det att tillverkningen av motorcyklar startade på Husqvarna Vapenfabrik för 100 år sedan. Under lördagen var det jubileumsrally för motorcyklar och mopeder som var tillverkade av Husqvarna på småvägar runt staden. På söndagen var det motorcyklar som användes för tävling som visades upp, man hade uppvisningskörning på en avspärrad bana i Huskvarna, det var ett härligt ljud när klenoderna från 30-talet startade. Jag hade köpt en digitalkamera något år tidigare som kom till användning nu, foton i länkarna överst på sidan. Webbplatsen har under åren blivet så mycket mer än bara jubileet, med bland annat filmer längre ner på sidan. Det senaste är lite blandat i länken Åke Sjöqvist, han är välkänd i Husqvarna kretsar. Åke har varit generös och lånat ut material till mig som jag digitaliserat och lagt in på sidan.

/ Anders Claesson

Standardmotorcyklar

Husqvarna byggde sin första motorcykel 1903 och är ett av världens äldsta motorcykelmärken. Motorcykelepoken ägde rum åren 1903–1986. Från början till och med 1906 var motorcyklarna utrustade med motorer från FN-motor, 1907 NSU, 1908–1909 Moto Sache och 1910–1918 användes Moto Rêve. 1919 tillverkades den första egna motorn som var en 550 cc V-twin med sidventiler, den tillverkades till 1934. År 1932 premiärvisades en encylindrig toppventilmotor på 350 cc. Från 1946 till 1959 tillverkades en 118 cc motor som monterades i Svartqvarnan och Rödqvarnan samt en scooter. 1953 kom en 175 cc motor som satt i Drömbågen, Silverpilen och med 200 cc cylinder i Guldpilen, den tillverkades till 1965.

Tävlingsmotorcyklar

Husqvarnas historia på tävlingsbanorna inleddes redan 1922, bland annat med tävlingarna i Strutsabacken Huskvarna vid pingst varje år. Folke Mannerstedt ingenjör och konstruktör anställdes 1929 som produktutvecklare av motorcyklar vid Husqvarna. Mannerstedt utvecklade nya maskiner med egentillverkade motorer på 500 cc, där man experimenterade med nya och lätta material, vilket ledde till stora framgångar på tävlingsbanorna med förare som Ragge Sunnqvist och Gunnar Kalén.

Husqvarna Museum

Museet öppnade den 27 april 1993, och inryms i det hus som fram till 1940-talet var vapenverkstad. Den 14 mars 2005 var det nyinvigning av museet som utökats till dagens 2400 kvadratmeter med ny handikappvänlig entré och foajé samt nya utställningssalar. Detta är ett museum fullt av nostalgi, teknik, kvalitet och mångfald. Följ en över 300-årig utveckling vid ett av världens äldsta och mest mångsidiga industriföretag, där bland annat flera av de motorcyklar som Husqvarna har tillverkat finns. På filmen kan man se några av alla de motorcyklar som finns på Husqvarna Museum, men för att få en riktig upplevelse så skall man naturligtvis besöka museet.

Husqvarna Rallyt 2023

Föreningen Husqvarna Motorcyklar som bildades 1996 anordnar varje år ett rally för motorcyklar och mopeder som är tillverkade av Husqvarna. Detta året hade man tur med vädret vilket man inte hade när jag filmade 2021. Starten är precis utanför Husqvarna fabriken på Stockmakaregatan, banan går runt Huskvarna med omnejd, motorcyklar kör ca 8 mil och mopeder kör ca 5 mil. Utmed banan finns det uppgifter som deltagarna ska lösa. Jag upplevde att det var mycket folk i år vilket känns positivt. Något väldigt unikt är deltagarna som kör på Svartqvarna från Enköping och sedan tillbaka. Strax efter 7 minuter in i filmen ser man dem. Filmen är från starten den 3 juni.

Tester och Provkörningar

På tiden runt 1930-talet så var tävlingarna med motorcyklar ofta på vanliga grusvägar som var avlysta. År 1930 fanns det inga hastighetsbegränsningar, regeln var att förarna inte skulle köra fortare än att de kunde stanna inom den sträcka av vägen som de såg. Min far som var född 1925 och uppvuxen i Huskvarna har berättat, det brukade köra ut ett antal förare på motorcyklar genom porten till huvudentrén på fabriken, de testkörde sedan på vägarna runt Huskvarna. På filmen från Husqvarna fabriken så ser vi i början Gunnar Kalén som talar med Folke Mannerstedt, och i slutet så är det Ragge Sunnqvist som får instruktioner av Folke att ge full gas.

Saxtorps Grand Prix 1934

Saxtorps Grand Prix var en internationell motorcykeltävling som kördes på avlyst landsväg (grusväg) sydost om Landskrona. Sträckan var 14,5 kilometer från Saxtorps kyrka - Dösjebro station - Björnstorp - Saxtorp. Totalt tio tävlingar hölls mellan 31 augusti 1930 och 6 augusti 1939. Under alla år som tävlingen arrangerades hade den mellan ca 100 000 till 150 000 åskådare varje gång. Detta blev även genombrottet för Husqvarnas motorcyklar. På filmen här bredvid från 1934 är det Ragge Sunnqvist med startnummer 1 som vinner med Husqvarna 500 cc V-Twin, han hade en snitthastighet på 133 kilometer i timmen på de 29 varven vilket var nytt rekord.

Husqvarna Motocross

Åren runt 1930-talet så var det inom TT (Tourist Trophy, landsvägslopp) som Husqvarna nådde stora framgångar på tävlingsbanorna. I slutet av 1950-talet fram till 1980-talet var det däremot inom motocross som Husqvarna var ett av de mest framgångsrika märkena på tävlingsbanorna, med 13 vunna världsmästerskap. Det var visserligen framgångar senare men då tillverkades inte motorcyklarna i Sverige längre, utan var uppköpta av utländska företag. Filmen här bredvid är en deltävling från SM 1970 på Drättingebanan strax utanför Huskvarna. Vid starten kan man se på bränsletankarnas färg/dekor att det var Huskvarna motorcyklar som de flesta körde på den tiden.

Folke Mannerstedt

Att Husqvarna blev så framgångsrika på 1930-talet inom racing beror nog mycket på Folke Mannerstedt (1901–1987). Nyss utexaminerad från Kungliga Tekniska Högskolan anställdes han 1929 som produktutvecklare av motorcyklar vid Husqvarna Vapenfabrik AB. Mannerstedt var pionjärerna med att utnyttja lättmetallegeringar och bemästra de svåra problemen med hållfasthet och värmeutveckling med exempelvis magnesiumlegeringar, silumin- och durallegeringar. På filmen här bredvid från 1985, så berättar han mer om varför Husqvarna TT Racer V-Twin var så framgångsrik på tävlingsbanorna.

© 2024 Anders Claesson